Zdrowy styl życia

Przygotowanie mleka roślinnego

Piotr Stelmach
Styczeń 9 2017

Wartości mleka

Coraz bardziej popularnym pomysłem jest wykorzystywanie mleka roślinnego w miejsce mleka pochodzenia zwierzęcego. Trend rozpoczął się oczywiście od osób, które z powodu schorzeń układu pokarmowego nie mogły przyjmować mleka zwierzęcego, później pojawili się także weganie, a dzisiaj coraz częściej jest to po prostu decyzja związana z preferencjami kulinarnymi czy dbałością o zdrowie.

Takie mleko to produkt przygotowany z ziaren lub orzechów rośli i chociaż posiada podobny wygląd, ma zupełnie inne właściwości. Konkrety zależą oczywiście od rośliny, z której przygotujemy mleko. W sklepach znajdziemy mnóstwo kandydatów, więc prawdopodobnie trzeba będzie spróbować co najmniej kilku i wybrać najlepszą opcje dla nas. Trzeba jedynie uważać na mleka gotowe, które nie są ani specjalnie tanie, ani też nie są do końca zdrowe, ponieważ zawierają substancje słodzące i różne inne, niepewne dodatki.

Mleko sojowe

Mleko sojowe jest polecane ze względu na zdolność do obniżania poziomu cholesterolu i dużej zawartości kwasów tłuszczowych omega-3 i omega-6. Jest to produkt lekkostrawny z bogactwem witamin z grupy B. Szklankę soi wystarczy zalać 3 szklankami wody, po czym odstawia się ja na 10 godzin. Po tym czasie miksujemy wszystko blenderem z dodatkiem kolejnych 3 szklanek wody i gotujemy. Powstały produkt powinien zostać przecedzony przez szmatkę i przechowywany w lodówce maksymalnie 3 dni.

Mleko owsiane

W mleku owsianym jest dużo błonnika, aminokwasów oraz kwasów tłuszczowych, w tym cennego kwasu linolowego. Mleko owsiane zawiera ponadto lecytynę i witaminę E, które razem obniżają poziom cukru we krwi. Warto dodać, że mleko sojowe jest cenione za swój przyjemnie słodki smak. 200g płatków należy rozdrobnić blenderem i zalać 1,5 litra ciepłej wody. Po 2-3 kwadransach należy przelać uzyskany płyn przez rzadkie sito i przez następne 4 dni będziemy mieli mleko nadające się do przechowywania w lodówce.

Witaminy w mleku

Mleko kokosowe

W mleku kokosowym znajdziemy wiele mikroelementów i makroelementów oraz minerałów. Jest bogate w witaminę C i kwas laurynowy. Działa przeciwzapalnie oraz antywirusowo. Mleko przygotujemy poprzez zalanie połowy szklanki wiórków kokosowych 2 szklankami wody, po czym mieszaninę trzeba odstawić na 12 godzin, najlepiej na noc. Następnego dnia mieszaninę zmiksujemy i przelejemy przez gazę. Mleko będzie nadawało się do picia przez 3 dni, jeśli będzie przechowywane w lodówce.

Mleko migdałowe

W mleku migdałowym jest bogactwo antyoksydantów, sporo witamin, magnez, potas i miedź, ale mimo wszystko cenione jest głównie z powodu naprawdę dobrego smaku. Szklankę migdałów należy sparzyć i moczyć w 4 szklankach wody przez 10 godzin. Odcedzamy je i zalewamy świeżą wodą tej samej ilości. Wszystko miksujemy w blenderze, po czym przecedzamy przez gazę. Mleko będzie idealne przez 3 dni.

Mleko ryżowe

Jeszcze wciąż umiarkowanie popularne mleko ryżowe jest znakomite dla małych dzieci i alergików. 4 łyżki dowolnego ryżu zalewamy 2l wody i gotujemy 2h. Uzyskany produkt studzimy i miksujemy, dosypujemy łyżkę ksylitolu, przepuszczamy przez sito i gotowe. Może stać 2 dni w lodówce.

Udostępnij